Nuotteja ja kirjoja kaupassa 60 020 kappaletta ● Erikoistuotteet tilauksesta
Avoinna ma-pe klo 11-18, suljettu pääsiäisenä 29.3.-1.4.2024 | puh. 020 7070443 | Musiikkitalo, Mannerheimintie 13a B, 00100 HELSINKI | ostinato@ostinato.fi
Kokoelma
Ijäisen nuoruuden musiikkia - Kirjoituksia 1920-luvun modernismista
Hinta: 30,00
€
Varastossa
Toim. Matti Huttunen & Annikka Konttori-Gustafsson
"Ijäisen nuoruuden pyhä perkele" - näillä sanoilla Elmer Diktonius julisti vuonna 1916 uuden musiikin sanomaa, ja vaikka hänen oma sävellystuotantonsa jäi melko suppeaksi, hänen lausahduksestaan on tullut yksi tunnetuimmista suomalaiseen varhaiseen modernismiin liittyneistä sanallisista ilmauksista.
Suomalaisen musiikin 1920-luvun modernismi on käsite, tosiasia ja myytti. Kuva aikakauden virtauksista on rakentunut ennen kaikkea kolmen säveltäjän - Aarre Merikannon, Väinö Raition ja Ernest Pingoud'n - varaan. Monet 1920-luvulla toimineet säveltäjät ja muut musiikkielämän vaikuttajat ovat jääneet kuuluisien nimien varjoon.
Antologian tavoitteena on tuottaa uutta tietoa ja uusia näkemyksiä Suomen itsenäisyyden alkuvaiheen säveltäjistä, musiikkielämästä ja musiikkikäsityksistä. Raitio, Merikanto ja Pingoud liitetään tässä kirjassa heitä vanhempien sukupolvien (muun muassa Jean Sibelius, Erkki Melartin, Selim Palmgren) ja toisaalta 1920-luvun kuluessa julkisuuteen nousseiden nuorten säveltäjien yhteyteen osaksi aikakauden musiikin kokonaiskuvaa.
Sisällysluettelo:
Lukijalle
1920-luvun modernismi tutkimuskohteena
Matti Huttunen
Dinosaurus ja kameleontti ? Jean Sibelius 1920-luvulla
Timo Virtanen
Selim Palmgrenin pianokonsertit romanttisen ja varhaisen modernin konserton kontekstissa
Marjaana Virtanen
1920-luvun suomalainen urkumusiikki kansallisromantiikan turvallisessa huomassa
Ville Urponen
Ernest Pingoud'n laulut ja pianokappaleet ? harvinaisuuksien ja löytöjen äärellä
Annikka Konttori-Gustafsson
Erkki Melartin modernistisukupolven sävellyksenopettajana
Tuire Ranta-Meyer
Väinö Raition Antigone op. 23, Suomen musiikin 1920-luvun modernismin merkkiteos
Hanna Isolammi
Kansainvälisen uuden musiikin kuva suomalaisessa musiikkikirjoittelussa ennen toista maailmansotaa
Matti Huttunen
Abstracts
"Ijäisen nuoruuden pyhä perkele" - näillä sanoilla Elmer Diktonius julisti vuonna 1916 uuden musiikin sanomaa, ja vaikka hänen oma sävellystuotantonsa jäi melko suppeaksi, hänen lausahduksestaan on tullut yksi tunnetuimmista suomalaiseen varhaiseen modernismiin liittyneistä sanallisista ilmauksista.
Suomalaisen musiikin 1920-luvun modernismi on käsite, tosiasia ja myytti. Kuva aikakauden virtauksista on rakentunut ennen kaikkea kolmen säveltäjän - Aarre Merikannon, Väinö Raition ja Ernest Pingoud'n - varaan. Monet 1920-luvulla toimineet säveltäjät ja muut musiikkielämän vaikuttajat ovat jääneet kuuluisien nimien varjoon.
Antologian tavoitteena on tuottaa uutta tietoa ja uusia näkemyksiä Suomen itsenäisyyden alkuvaiheen säveltäjistä, musiikkielämästä ja musiikkikäsityksistä. Raitio, Merikanto ja Pingoud liitetään tässä kirjassa heitä vanhempien sukupolvien (muun muassa Jean Sibelius, Erkki Melartin, Selim Palmgren) ja toisaalta 1920-luvun kuluessa julkisuuteen nousseiden nuorten säveltäjien yhteyteen osaksi aikakauden musiikin kokonaiskuvaa.
Sisällysluettelo:
Lukijalle
1920-luvun modernismi tutkimuskohteena
Matti Huttunen
Dinosaurus ja kameleontti ? Jean Sibelius 1920-luvulla
Timo Virtanen
Selim Palmgrenin pianokonsertit romanttisen ja varhaisen modernin konserton kontekstissa
Marjaana Virtanen
1920-luvun suomalainen urkumusiikki kansallisromantiikan turvallisessa huomassa
Ville Urponen
Ernest Pingoud'n laulut ja pianokappaleet ? harvinaisuuksien ja löytöjen äärellä
Annikka Konttori-Gustafsson
Erkki Melartin modernistisukupolven sävellyksenopettajana
Tuire Ranta-Meyer
Väinö Raition Antigone op. 23, Suomen musiikin 1920-luvun modernismin merkkiteos
Hanna Isolammi
Kansainvälisen uuden musiikin kuva suomalaisessa musiikkikirjoittelussa ennen toista maailmansotaa
Matti Huttunen
Abstracts